دانشکده آموزشی بازار بورس و فارکس
tabliq side logo

سرمایه گذاری فعال، خطرات و فواید

مقالات آموزشی مقالات بازار بورس
5 / 0
به این مقاله امتیاز دهید.

معامله متعدد چیست؟ بهترین راه برای درک معاملات فعال تفاوت قائل شدن بین آن و سرمایه گذاری بلندمدت است. در سرمایه گذاری بلند مدت، فرد به خرید سهام یا دیگر ابزارهای سرمایه گذاری می پردازد و معتقد است سرمایه گذاری مناسب در بلندمدت سودده خواهد بود. این به معنای نادیده گرفتن افت وخیز هایی است که […]

سرمایه گذاری فعال، خطرات و فواید

معامله متعدد چیست؟

بهترین راه برای درک معاملات فعال تفاوت قائل شدن بین آن و سرمایه گذاری بلندمدت است. در سرمایه گذاری بلند مدت، فرد به خرید سهام یا دیگر ابزارهای سرمایه گذاری می پردازد و معتقد است سرمایه گذاری مناسب در بلندمدت سودده خواهد بود.

این به معنای نادیده گرفتن افت وخیز هایی است که روزانه در قیمت سهام یا شاخص بازار به وجود می آید. این دسته از سرمایه گذارها که از استراتژی خرید سهام و حفظ آن استفاده می کنند معمولاً به دو دلیل چنین روشی را برمی گزینند:

1- آنها معتقدند سود حاصل از خرید و فروش متعدد سهام در مقایسه با سود حاصل از حفظ سرمایه گذاری برای بلندمدت بسیار کمتر است

 2-و آنها بر این باور هستند که پیش بینی افت وخیز های روزانه در قیمت سهام یا دیگر ابزارهای مالی غیرممکن است. برعکس، معامله گران فعال مایلند از افت وخیز هایی که هر روز در قیمت سهام پدید می آید بهره ببرند بنابراین به خرید سهام می پردازند و دائماً بر قیمت ها و روند بازار نظارت دارند و به محض رشد قیمت، سهام یاد شده را می فروشند.

سرمایه گذاری فعال، خطرات و فواید

این دسته از سرمایه گذارها بر خلاف سرمایه گذار های بلند مدت که معتقدند پتانسیل سوددهی سهامی که خریداری کرده اند در بلندمدت بسیار بالاست و سود قابل ملاحظه ای را نصیب شان می کند با تغییری کوچک که در قیمت ها به خرید یا فروش سهام می پردازند این گروه گاه در یک روز بارها سهامی را خریده و می فروشند زیرا در پی سود های کوتاه مدت هستند.

سرمایه گذاران پرمعامله تمایلی ندارند شاهد افول قیمت سهام خود باشند بنابراین به محض رشد قیمت آن را می فروشند. آنها برای سود بردن به میزانی بالاتر از حد سود متوسط بازار، پتانسیل سود را در تغییرات کوتاه مدت و موقت بازار جویا می شوند. این امر به معنای تشخیص یک روند در بازار و پیش بینی تحول آن در آینده نزدیک است.

در حالت عادی قیمت سهام شرکت ها در بلندمدت روندی صعودی طی می کنند اگرچه در بلندمدت یعنی چندماه یا چند سال روند مثبت است اما در هر روز افت وخیز های متعددی در قیمت سهام گوناگون به وجود می آید.

معامله گران فعال از همین افت وخیز ها جهت کسب سود استفاده می کنند.به این دسته از سرمایه گذارها از آن جهت فعال گفته می شود که برای آنها فعالیت بازار در روز یا هفته بسیار مهم است. این تحولات یا فعالیت های بازار فرصتی را برای سرمایه گذار ها برای افزایش ارزش دارایی سرمایه ای پدید می آورد.

افزایش ارزش دارایی سرمایه ای حاصل بالا رفتن قیمت سهام به بیش از قیمت خرید است و تا سهام یاد شده فروخته نشود این افزایش ملموس نخواهد بود. سرمایه گذاران فعال با خرید و فروش مکرر، در روز یا هفته عملاً شاهد افزایش ارزش دارایی سرمایه ای آنهاست.

سبک معامله این سرمایه گذاری ها چارچوب زمانی را که ایشان در آن به استفاده از روندهای بازار می پردازند مشخص می کند. برخی از این سرمایه گذاری ها به دنبال روندها طی چند ماه و برخی به دنبال روندها طی چند هفته هستند و برخی نیز چند ساعت را چارچوب زمانی خود قرار می دهند.

هر چند چارچوب زمانی کوتاه تر باشد تغییرات بازار مشخص تر هستند و معامله گر فعال تر است و معاملات بیشتری را انجام می دهد البته تحقیقات نشان می دهد تعداد بیشتر معامله به معنای سود بالاتر نیست.

از سوی دیگر برای کسب سود بالاتر از حد متوسط بازار ضروری نیست تعداد معاملات افزایش یابد. برای تحقق این هدف یعنی کسب سود بالاتر باید با یک استراتژی مناسب فرصت های خرید و فروش سهام را به حداکثر رساند. یک معامله گر فعال تلاش می کند در دو انتهای یک روند قیمتی، به خرید و فروش سهام بپردازد.

او سعی می کند سهام را به پایین ترین قیمت خریده و به بالاترین قیمت بفروشد. برای تشخیص زمان فروش باید از ابزارهای تحلیل تکنیکال که افت و خیز حقیقت ها را به شکل نمودار نشان می دهند استفاده شود. هر چه معامله گر فعال در دو سوی طیف قیمتی سهام به خرید و فروش بپردازد، ریسکی که می پذیرد بیشتر است.

به حداکثر رساندن سود و عملکردی بهتر از بازار داشتن صرفاً با کسب سود حاصل نمی شود. سرمایه گذاران فعال باید از زیان نیز اجتناب کنند. به عبارت دیگر وی همواره به دنبال نشانه هایی است که حاکی از تغییر قیمت سهام هستند.

اگر او در تشخیص این نشانه ها دچار اشتباه شود زمانی به فروش می پردازد که قیمت ها سیر نزولی را آغاز کرده اند یا بر عکس زمانی سهام خود را می فروشد که هنوز رشد قیمت آن مدتی ادامه خواهد داشت اما اگر او تجربه کافی داشته باشد هنگامی که نشانه ها آشکار می شوند او می داند که زمان خروج از این سرمایه گذاری فرا رسیده و باید به سراغ سهامی دیگر برود. این در حالی است که سرمایه گذاران با نگاه بلندمدت اگر به ارزش ذاتی سهام تحت تملک خود اطمینان داشته باشند آن را حفظ می کنند حتی اگر قیمت آن برای مدتی کوتاه کاهش یابد.

تحلیل تکنیکال

سرمایه گذاران پرمعامله برای تشخیص زمان آغاز و پایان روندها به ابزارهای تخصصی نظیر ابزارهای تحلیل تکنیکال احتیاج دارند. تحلیل تکنیکال ابزارهای تخصصی برای تفسیر روند قیمت هاست و بهترین زمان خرید یا فروش یک سهام را با استفاده از نمودار نشان می دهد. برخلاف تحلیل بنیادی در تحلیل تکنیکال قیمت مهم ترین عامل نشان دهنده جهت تغییر حرکت سهام در کوتاه مدت محسوب می شود. سه اصل حاکم در تحلیل تکنیکال به شرح زیر است:

1- قیمت کنونی سهام تا اندازه زیادی بازتاب نیروهای موثر بر این سهام از جمله عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

 2- قیمت ها طبق یک الگو و یک روند تغییر می کنند

  3- تاریخ تکرار می شود.

در ابزارهای تحلیل تکنیکال با استفاده و بر مبنای این سه اصل شاخص ها و قواعدی حاصل می شود که به سرمایه گذاران فعال کمک می کند آینده را پیش بینی کنند. داده های مربوط به قیمت طبق این شاخص ها و قواعد پردازش می شوند و از این طریق الگوهای تغییر قیمت ها نمایان می شوند. نتیجه محاسبات روی نمودار قرار می گیرد و روندها مشخص می شود.

البته برای معاملات متعدد از تحلیل بنیادین نیز می توان استفاده کرد اما اکثر سرمایه گذاران فعال و با تجربه ترجیح می دهند از تحلیل تکنیکال استفاده کنند. این تحلیل ترکیبی از علم و هنر است و استفاده از آن مستلزم صبر و پشتکار است.

سرمایه گذاری فعال، خطرات و فواید

ریسک معامله متعدد

با آنکه معاملات مکرر این مزیت را دارد که سرمایه گذار سودی بالاتر از حد متوسط بازار کسب کند اما ریسک هایی نیز در این روش سرمایه گذاری وجود دارد. در سرمایه گذاری فعال، بازه زمانی معاملات کوتاه مدت است و این امر فرصت های بزرگی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد اما از آنجا که تحولات بازار سریع است، سرمایه گذار باید بداند چطور تحولات بازار و قیمت ها را تفسیر کند و نسبت به آنها واکنش نشان دهد.

بدون مهارت در تشخیص نشانه ها و واکنش نشان دادن، سرمایه گذاری نه تنها فرصت ها را از دست می دهد بلکه دچار ضرر های بزرگی می شود. بدین ترتیب آموختن سرمایه گذاری فعال هم زمان بر و هم پرهزینه است. هرکس مایل است از این روش سرمایه گذاری استفاده کند باید به آن نکته ها دقت کند. از سویی دیگر معاملات مکرر رایگان و بدون هزینه صورت نمی گیرند.

سرمایه، محمدعلی آذری نیا

ضروری است تمام سرمایه گذار ها در فواصل زمانی معین به ارزیابی مجدد و تغییر ساختار سبد دارایی ها و نیز سبک سرمایه گذاری خود بپردازند. با گذشت زمان، سرمایه گذاران تجربه و دانش بیشتری کسب می کنند و برهمین مبنا نگاه شان به بازار مالی تغییر می کند.

در اکثر موارد سرمایه گذارها به این نتیجه می رسند که می توانند گزینه های متنوع تری برای سرمایه گذاری انتخاب کنند و حتی نحوه سرمایه گذاری خود را تغییر دهند.

آن دسته از سرمایه گذارها که مایلند سودی بالاتر از سود متوسط بازار کسب کنند ممکن است به معاملات متعدد که روشی خاص برای سرمایه گذاری است، روی آورند البته این امکان وجود دارد که این افراد بخشی از سبد دارایی خود را طبق استراتژی معامله متعدد اختصاص می دهند.

در مقاله حاضر به تعریف معاملات متعدد، نگاه معامله گران فعال به بازار، ابزارهای آنها برای سرمایه گذاری با این روش و نیز ریسک هایی که این نوع سرمایه گذاری دارد، می پردازیم.

آخرین مقالات

    بایگانی‌ها
    5 / 0

    FT ADX Color Candles اندیکاتور MT5

    معرفی و دانلود اندیکاتور کاربردی FT ADX Color Candles اندیکاتور کاربردی FT ADX Color Candles زمانی که نیاز دارید به طور همزمان به چندین مورد نگاه کنید، معامله می تواند بسیار خسته کننده باشد. اندیکاتور کاربردی FT ADX Color Candles قالب شمع ها، ساپورت ها، مقاومت ها، برنامه ها، اخبار و اندیکاتورها. هدف این ابزار […]

    بایگانی‌ها
    5 / 0

    VIP simple training system اکسپرت MT5

    معرفی و دانلود اکسپرت کاربردی VIP simple training system VIP simple training system اکسپرت برخی از اندیکاتورها را رصد می کند و تحت یک شرایط (یا شرایط) خاص، بسته به شرایط، درخواست تجارت (فروش یا خرید) می دهد. معرفی اکسپرت کاربردی VIP simple training system استراتژی: ما از شاخص میانگین متحرک با دوره 8 استفاده […]

    بایگانی‌ها
    5 / 0

    Simple Sensitive Stochastic Scalper اکسپرت MT5

    معرفی اکسپرت کاربردی Simple Sensitive Stochastic Scalper اکسپرت کاربردی Simple Sensitive Stochastic Scalper این سیستم دارای تعدادی متغیر است و در این مورد سادگی آن کلید موفقیت آن است. معرفی اکسپرت Simple Sensitive Stochastic Scalper سیستم به دنبال «شکاف‌های» مختلف به‌عنوان شکست‌های ورود به بازار می‌گردد و سپس آنها را از طریق تجزیه و تحلیل […]