دانشکده آموزشی بازار بورس و فارکس
tabliq side logo

مزایای بورس برای شرکت‌هایی که سهامشان را در بورس عرضه می‌کنند

مقالات آموزشی مقالات بازار بورس
5 / 0
به این مقاله امتیاز دهید.

در مطالب گذشته، مزيت سرمايه‌گذاري در بورس براي سرمايه‌گذاران را شرح دادیم و گفتيم كه افرادي سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس را خريداري مي‌كنند، از مزيت‌هاي متعددي مانند كسب درآمد، امنيت و شفافيت در سرمايه‌گذاري، حفظ ارزش پول در مقابل تورم، قابليت نقدشوندگي سرمايه و امكان مشاركت در نحوه اداره شركت‌ برخوردار مي‌شوند.   […]

در مطالب گذشته، مزيت سرمايه‌گذاري در بورس براي سرمايه‌گذارمزایای بورس برای شرکت‌هایی که سهامشان را در بورس عرضه می‌کنندان را شرح دادیم و گفتيم كه افرادي سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس را خريداري مي‌كنند، از مزيت‌هاي متعددي مانند كسب درآمد، امنيت و شفافيت در سرمايه‌گذاري، حفظ ارزش پول در مقابل تورم، قابليت نقدشوندگي سرمايه و امكان مشاركت در نحوه اداره شركت‌ برخوردار مي‌شوند.

در مطالب گذشته، مزيت سرمايه‌گذاري در بورس براي سرمايه‌گذاران را تشريح كرديم

و گفتيم كه افرادي سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس را خريداري مي‌كنند،

از مزيت‌هاي متعددي مانند كسب درآمد، امنيت و شفافيت در سرمايه‌گذاري،

حفظ ارزش پول در مقابل تورم، قابليت نقدشوندگي سرمايه و امكان مشاركت در نحوه اداره شركت‌ برخوردار مي‌شوند.


اما در سوي ديگر ماجرا، شركت‌هاي بورسي قرار دارند،

يعني شركت‌هايي كه سهامشان در بورس داد و ستد مي‌شود.

سوال اينجاست كه:

پذيرش در بورس، براي شركت‌ها چه مزيتي دارند و شركت‌ها با چه انگيزه‌اي، علاقه‌مند به عرضه سهامشان در بورس هستند؟

آنهم در شرايطي كه پذيرش در بورس،

براي آنها الزاماتي مانند لزوم اطلاع‌رساني مستمر و شفاف به سهامداران، رسيدگي دقيق به حساب‌هاي مالـي و... را ايجاد مي‌كند؟


در ادامه، سه مزيت عمده‌اي را كه پذيـرش در بورس، براي شركت‌ها بدنبال دارد، ذكر مي‌كنيم:

 مزایای بورس برای شرکت‌هایی که سهامشان را در بورس عرضه می‌کنند

1.  امکان تأمین آسان منابع مالی


شرکت‌ها معمولاً برای گسترش فعالیت خود به منابع مالی جدید نیاز دارند. این منابع مالی معمولاً یا از طریق استقراض از بانك و یا از طریق عرضه­ی سهام تأمین می­شود. تأمین مالی از طریق استقراض مشكلات فراوانی دارد. فرض كنید شركتی برای اجرای طرحی از بانك تقاضای وام می­كند. در اولین قدم باید طرح خود را به همراه تقاضا برای دریافت وام به بانك ارسال كند. بانك پس از بررسی، كارشناسان خود را برای بازدید و ارزیابی به محل اجرای طرح می­فرستد.

در صورتی که هیچ گونه مشكلی از دید كارشناسان بانك وجود نداشته باشد، بانك اسنادی را برای تضمین بازپرداخت وام از شركت مطالبه می­کند و پس از انجام تشریفات و مراحل قانونی، وام را می­پردازدالبته شركت پس از دریافت وام باید مطابق برنامه­ی بانك، اقساط وام دریافتی و سود آن را پرداخت نماید.  این فرآیند علاوه‌بر این كه به زمان بسیار طولانی نیاز خواهد داشت هزینه ­های مستقیم و غیرمستقیم بسیار زیادی را نیز همراه دارد، از جمله این که بازپرداخت اقساط همراه با سود آن، فشار سنگین و ریسک بالایی را به شركت تحمیل می­كند.


اما روش دیگر تأمین مالی، عرضه ­ی سهام است كه بسیار آسان خواهد بود.

 در این روش كافی است شركت در بورس پذیرفته شده و از ديد سرمايه‌گذاران، عملكرد و آينده قابل قبولي داشته باشد.

در این صورت با عرضه سهام جدید شركت در بورس، این سهام به سرعت به فروش می­رسند

و شركت مي‌تواند به‌راحتي و سريع، منابع مالي مورد نياز خود را تأمين كند.

به اين ترتيت، شركت نه تنها اقساطی را پرداخت نمی­کند،

بلكه شركایی به نام سهامداران دارد كه در سود و زيـان، با شركت سهيـم خواهند بود.

 مزایای بورس برای شرکت‌هایی که سهامشان را در بورس عرضه می‌کنند

2. دریافت معافیت مالیاتی


براساس قانون، همه شركت‌هایی كه در كشور فعالیت می­كنند، بخشی از درآمد خود را در قالب مالیات به دولت می­پردازند.  همانطور كه قبلا هم گفته بوديم، به سبب نقش مؤثر بورس در رشد و رونق اقتصادي، قوانين و مقررات متعددي براي تقويت بورس درنظر گرفته شده است. يكي از اين قوانين، معافيت مالياتي براي شركت‌هاي بورسي است، به اين معنا كه شركت‌هایی كه سهام آنها در بورس خريد و فروش می­شود مطابق قانون كمتـر از ساير شركت‌ها ماليات مي‌پردازند و بنابراين، هزينه‌هاي آنها كاهش و در نتيجه، سود آنها افزايش خواهد يافت. اين مزيت، باعث مي‌شود تا شركت‌ها تلاش كنند شرايط لازم را براي ورود به بورس بدست آورده و سهام خود را در اين بازار، عرضه كنند.


3. کسب اعتماد و شهرت عمومی


به هر شركتـي اجازه عرضه سهـام در بورس داده نمي‌شود و شركت‌ها بايد داراي شرايط خاصي باشند، براي مثـال، شركت بايد سهامي عام باشد، سودآور بـوده و اميـد به سودآوري آن در آينده هم براي آن شركت وجود داشته باشد، مدت مشخصي از زمان فعاليتـش گذشتـه و عملكرد قابل قبولي داشته باشد، حداقل سرمايـه مشخصي داشته باشنـد و.... . چنين شرایطي باعث می­شود تا مردم به شركت‌های فعال در بورس اعتماد كنند. این اعتماد است که موجب تمايل سرمايه‌گذاران به خرید سهام آن شركت‌ها و به دنبال آن توسعه­ی شركت‌هاي بورسي خواهد شد.


به علاوه، چـون شركت‌هاي بورسي در مقايسـه با سايـر شركت‌ها، از شفافيت و عملكرد بهتـري برخوردار هستند،

نهادهای وام ­دهنده مانند بانك‌ها نيز اين شركت‌ها را در اولويت اعطاي تسهيلات قرار مي‌دهند.


همچنين شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس معمولا در مقايسه با ساير شركت‌ها،

از شرايط اطلاع‌رساني و تبليغاتي مناسب‌تري برخوردار هستند،

زيرا اطلاعات آن‌ها بصورت مستمر ازطريق رسانه‌هاي مختلف به مردم منعكس مي‌شود كه اين موضوع،

مي‌توانـد امتيازي ويژه براي آن‌ها محسوب شود.




مقالات مرتبط

آخرین مقالات

    بایگانی‌ها
    5 / 0

    FT ADX Color Candles اندیکاتور MT5

    معرفی و دانلود اندیکاتور کاربردی FT ADX Color Candles اندیکاتور کاربردی FT ADX Color Candles زمانی که نیاز دارید به طور همزمان به چندین مورد نگاه کنید، معامله می تواند بسیار خسته کننده باشد. اندیکاتور کاربردی FT ADX Color Candles قالب شمع ها، ساپورت ها، مقاومت ها، برنامه ها، اخبار و اندیکاتورها. هدف این ابزار […]

    بایگانی‌ها
    5 / 0

    Complex Chaos EA اکسپرت MT5

    معرفی و دانلود اکسپرت کاربردی Complex Chaos EA Complex Chaos EA یک سیستم خودکار است که از یک جفت میانگین متحرک نمایی برای تشخیص جهت بازار استفاده می کند و معاملات را در حالت شمع باز باز می کند. معرفی اکسپرت کاربردی Complex Chaos EA اگر بازار بر خلاف یک معامله حرکت کند، در یک […]

    بایگانی‌ها
    5 / 0

    Terraforming 1 اکسپرت MT5

    معرفی و دانلود اکسپرت کاربردی Terraforming اولین نسخه من از اکسپرت کاربردی Terraforming 1 . EA از آربیتراژ آماری برای کسب سود از جفت ارز USD EUR و GBP استفاده می کند. معرفی اکسپرت Terraforming 1 موقعیت ها زمانی باز می شوند که یک فرصت آربیتراژ شناسایی شود. پوزیشن ها پس از 3 ساعت یا […]