دانشکده آموزشی بازار بورس و فارکس
tabliq side logo

مصاحبه ای با خاویر پاز تحلیلگر بازارهای مالی

مقالات آموزشی مقالات بازار فارکس
5 / 0
به این مقاله امتیاز دهید.

تقریبا تمام شرکت های کارگزاری و سرمایه گذاری ( چه دولتی چه خصوصی ) با خاویر پاز اشنایی دارند. او 16 سال تجربه درخشان در معاملات بازار ارز و کارشناسی شرکت های سرمایه گذاری و تحقیق و مدیریت پروژه در بازار سرمایه را دارد. او یکی از افراد بسیار موفق در بورس های مختلفی می […]

مصاحبه ای با خاویر پاز تحلیلگر بازارهای مالی تقریبا تمام شرکت های کارگزاری و سرمایه گذاری ( چه دولتی چه خصوصی ) با خاویر پاز اشنایی دارند. او 16 سال تجربه درخشان در معاملات بازار ارز و کارشناسی شرکت های سرمایه گذاری و تحقیق و مدیریت پروژه در بازار سرمایه را دارد. او یکی از افراد بسیار موفق در بورس های مختلفی می باشد. همچنین او دو مقاله به عنوان های " اینده معاملات مینور " و " بررسی بازار جهانی ارز " را برای گروه Aite منتشر کرده است که هر دو مقاله به جمع بهترین مقالات منتشر شده در سال 2016 می باشند.

در مورد تجربیات خودتان از بازارهای مالی بگوئید

خب من حدوداً شانزده سال است که درگیر بازارهای سرمایه هستم. انجام تحقیقات، کارهای مشاوره ای در مورد انواع دارایی های سرمایه ای بخصوص در بازار جهانی ارز (فـارکـس) و شناسایی و تعیین انواع مختلفی از روندها و گرایشات مارکت در بازارهایی نظیر خدماتی، کسب و کار و تکنولوژی. در کنار اینکه در پنج سال گذشته در بوستون برای گروه Aite کار کرده ام، بطور همزمان برای دو بانک وال استریتی و یک شرکت عمده ی کارگزاری بازار ارز هم کار کرده ام. در سال 2012 کتابی تحت عنوان (مبانی معاملات ارز) به منظور آموزش مخاطبان جوان و جدید بازار نوشتم تا مفهوم بازار و چگونگی معامله در بازار ارز را در یابند.

آیا سبک معاملات شما کوتاه مدتی است؟ و اینکه چقدر از وقت خود را صرف یک معامله می کنید؟

من در حد فاصل 1 تا 5 سال گذشته بر اساس مسئولیت ها و اهداف مختلفی که داشته ام معامله کرده ام، اما سبک معاملاتی من، معاملات کوتاه مدت با جفت ارزهای اصلی بازار ارز می باشد و جلسه معاملاتی مورد علاقه من، جلسه معاملاتی آسیا می باشد.

چه مدتی طول کشید تا به یک معامله گر منظم و سودآور تبدیل شوید؟

برای من سه سال طول کشید تا به یک معامله گر با ثبات و سودآور تبدیل شوم، اما من می خواهم در مورد این موضوع به شما تذکر دهم که تفکر سودآوری پایدار با واقعیت آن متفاوت است. قسمتی از موفقیت هر معامله گر بستگی به این دارد که آیا ابزار معاملاتی که او در استراتژی معاملاتی اش دارد، می تواند در تمامی مقاطع زمانی نتایج خوبی حاصل کند یا خیر. همانگونه که می دانیم یک استراتژی با عملکرد مناسب در امروز می تواند فردا نتایج بدی به عمل آورد اما در صورتی که در روزهای آینده شرایط خوبی برقرار شود، دوباره می تواند شروع به سودآوری کند.معامله گرانی که می خواهند سودآوری مداومی داشته باشند، باید پیوسته به دنبال یادگیری استراتژی های سودآور و موثر باشند و با تحقیق و مطالعه متوجه شوند که چه زمانی باید از آن استراتژی استفاده کنند و چه زمانی مجاز به استفاده از آن نیستند. البته دیگر جنبه های موفقیت شما در بازار عبارتند از: عملکرد منظم، مدیرت ریسک، معامله بر اساس قوانین معاملاتی و تا حدودی دوری از هیجان در معامله.

شما از چه نوع تجزیه و تحلیل استفاده می کنید؟

من هم از تحلیل تکنیکال بهره می گیرم برای تایید گرفتن برای نقاط ورود و خروج و هم تحلیل بنیادی برای در نظر گرفتن و بررسی محرک های لازم برای حرکت ها

از چه روشی یا ابزارهایی استفاده می کنید؟

من به منظور فهم تمایلات بازار، روند، چرخش های قیمتی، شکست های قیمتی و گرفتن برخی فرصت های معاملاتی متکی به روند خود بازار و اندیکاتورهای مومنتوم نظیر RSI ،استوکاستیک و میانگین های متحرک هستم. و البته برای معاملات EURUSD از یک استراتژی بر اساس پیوت ها استفاده می کنم که به عنوان یک استراتژی معکوس برای استفاده در شرایط عادی بازار برای خود تعریف کرده ام. البته در حال حاضر از نظر من بازار یک شرایط عادی را تجربه نمی کند و دلیل آن هم Brexit (فراچارت: برنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که در سال 2016 تصویب شد) می باشد، بنابراین یا از یک استراتژی دیگر استفاده می کنم یا کلاً هیچگونه حرکت معاملاتی نخواهم داشت.

از زمان شروع به کار شما بازار ارز چگونه تکامل یافته است؟ و اینکه آیا امروزه معامله گری آسان تر شده یا سخت تر؟

بازار ارز الکترونیکی تر و پیچیده تر شده است و تبدیل به بازاری شده که نتیجه ی رویدادهای خبری سریعاً به قیمت جفت ارزها انتقال یافته و حرکات سریعتری هم پیدا کرده است. معامله گران امروزه به طور کلی با کارگزاران زیادی کار می کنند و همین موضوع سبب تمایل شرکت های کارگزاری به بهتر شدن، روابط منصفانه تر با مشتریان و منظم تر شدن آن ها نسبت به اوایل سال 2008 شده است. امروزه ابزارهای معاملاتی بیشتری در دسترس معامله گران است و شرایط معاملاتی بهتری هم ارائه می شود، بنابراین از این جهت معامله گران امروزی شرایط بهتری دارند. با این حال اصول همیشگی در بازار وجود دارد که معامله گران در هر سنی و در هر دوره ای باید به دنبال درک آن باشند که عبارتند از: نظم، صبر و ارزش پول. موضوع قابل تامل در مورد این بازار باز بودن 24 ساعته ی آن در پنج روز کاری هفته است و نکته ی بعدی این است که کار کردن در این بازار آن چنان که فکر می کنید هم آسان نیست.

آیا فکر می کنید در آینده می توانیم شاهد یک بازار ارز متمرکز باشیم و معاملات جفت ارزها بیشتر شبیه به معامله یک ابزار مالی در بورس شود؟

افق کاری که من می بینم این گونه است که امکان به وجود آمدن تمرکز در بازار ارز وجود ندارد. جفت ارزها اکنون هم مثل بورس معامله می شوند اما هیچ یک از دو گروه مذکور یعنی سرمایه گذاران نهادی و خرده پا عجله ای برای تجارت در آنجا ندارند.ب رای سرمایه گذاران خرده پا معاملات فیوچرز ارز، ابزاری ناشناخته و بسیار پیچیده است. برای سرمایه گذاران نهادی هم این ابزار ناشناخته و به اندازه کافی برای معامله کردن مشکل است همراه با مسائلی نظیر حجم معاملات و روند کاری معاملات. این ابزارهای مالی در حال تبدیل به ابزارهای مناسب تری هستند که خواهان داشته و می توان آن ها را از شرکت های دلال سهامی تهیه کرد که تجارت پرسودی در دیگر انواع ابزارهای فارکسی نظیر معاملات در پلتفرم 360T خریداری شده توسط دویچه بورزه (شرکت اداره کننده بورس فرانکفورت) و پلتفرم Hotspot FX خریداری شده توسط بتس (شرکت اداره کننده مبادلات بورس آمریکایی) دارند. اما دلیل اینکه چرا من نسبت به متمرکز شدن بازار ارز تردید دارم این است که: 1-وضعیت فعلی دارای مزایای تثبیت شده و غالب بر بازار است، 2-سازمان های نظارتی متنوعی وجود دارند 3-اختلاف منطقه زمانی که وجود دارد،نشان دهنده این است که متمرکز شدن بازار مناسب نیست و بهتر است در همین وضعیت بماند.

بهترین توصیه ای که می توانید به یک معامله گر خرده پا داشته باشید تا بتواند یک منبع درآمد معاملاتی در بازار بسازد،چیست؟

تنها نکاتی که می توانم به تریدر های تازه کار بگویم این است: 1- استراتژی یاد بگیرید. برای خود استراتژی خاص داشته باشید و به کسی ندهید. قبل از استفاده از ان دنبال بگردید که چه زمانی مناسب استفاده از ان است. 2- با حساب دمو کار کنید. صبر کنید تا به سود برسید. از ابتدا با حساب ریل کار نکنید. اگر می خواهید یک معامله گر منظبت شوید باید یاد بگیرید که بدون مقدمه کاری را شروع نکنید. 3- تمرین کنید. تمرین را رها نکنید. من خودم با این همه تجربه دارم تمرین می کنم. 4- ریسک معقول داشته باشید. دیوانه وار ریسک نکنید. پیشنهاد من حداکثر 2 درصد از کل موجودی حسابتان است. حتی در معاملات ریسکیتان نیز از استاپ لاس ( حد ضرر ) استفاده کنید.

مقالات مرتبط

آخرین مقالات

    بایگانی‌ها
    5 / 0

    FT ADX Color Candles اندیکاتور MT5

    معرفی و دانلود اندیکاتور کاربردی FT ADX Color Candles اندیکاتور کاربردی FT ADX Color Candles زمانی که نیاز دارید به طور همزمان به چندین مورد نگاه کنید، معامله می تواند بسیار خسته کننده باشد. اندیکاتور کاربردی FT ADX Color Candles قالب شمع ها، ساپورت ها، مقاومت ها، برنامه ها، اخبار و اندیکاتورها. هدف این ابزار […]

    بایگانی‌ها
    5 / 0

    Complex Chaos EA اکسپرت MT5

    معرفی و دانلود اکسپرت کاربردی Complex Chaos EA Complex Chaos EA یک سیستم خودکار است که از یک جفت میانگین متحرک نمایی برای تشخیص جهت بازار استفاده می کند و معاملات را در حالت شمع باز باز می کند. معرفی اکسپرت کاربردی Complex Chaos EA اگر بازار بر خلاف یک معامله حرکت کند، در یک […]

    بایگانی‌ها
    5 / 0

    Terraforming 1 اکسپرت MT5

    معرفی و دانلود اکسپرت کاربردی Terraforming اولین نسخه من از اکسپرت کاربردی Terraforming 1 . EA از آربیتراژ آماری برای کسب سود از جفت ارز USD EUR و GBP استفاده می کند. معرفی اکسپرت Terraforming 1 موقعیت ها زمانی باز می شوند که یک فرصت آربیتراژ شناسایی شود. پوزیشن ها پس از 3 ساعت یا […]