دانشکده آموزشی بازار بورس و فارکس
tabliq side logo

مصاحبه با جس فلدر معامله گر بازارهای مالی

مقالات آموزشی مقالات بازار فارکس
5 / 0
به این مقاله امتیاز دهید.

جس فلدر از سال 1996 وارد حوزه مدیریت سرمایه شد و از همان زمان به صورت حرفه در حال کار کردن است. کمپانی خدمات مالی، سرمایه­ گذاری بانکی و مدیریت سرمایه ( Bera Stearn ) استارت کار حرفه ای او بود و پس از مدتی کار در ان کمپانی شروع کرد به ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری […]

مصاحبه با جس فلدر معامله گر بازارهای مالی جس فلدر از سال 1996 وارد حوزه مدیریت سرمایه شد و از همان زمان به صورت حرفه در حال کار کردن است. کمپانی خدمات مالی، سرمایه­ گذاری بانکی و مدیریت سرمایه ( Bera Stearn ) استارت کار حرفه ای او بود و پس از مدتی کار در ان کمپانی شروع کرد به ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری چندین میلیادر دلاری در کالیفرنیا. همچنین او جدیدا یک نشریه با نام The Felder Repot که شرکتی خانوادگی می باشد را تاسیس کرده است. این نشریه مخصوص سرمایه گذاران حقیقی می باشد. در وال استریت ژورنال مقاله ای منتشر شده بود که برای همگان جالب بود. این مقاله بدین عنوان نوشته شده بود: " چرا جس فلدر از پرهزینه ترین تصمیمی که در زندگی خود گرفته پشیمان نیست؟ ". این مقاله مربوط به استعفای او از شرکتی که خودش تاسیس کرده بود است.در ادامه، بخشی از مقاله را می­خوانیم: 15 سال پیش، در زمان وقوع حباب شرکت­های اینترنتی که شاخص نزدک (فراچارت: NASDAQ : این بازار بزرگ‌ترین بازار معاملهٔ الکترونیک سهام در آمریکا است) به 5000 رسیده بود، من از سمت معامله­ گر ارشد و مؤسس شرکتی که تبدیل شده بود به یک شرکت سرمایه گذاری چند میلیون دلاری، استعفا دادم که پرهزینه ­ترین تصمیم زندگی­ ام بود. دلیل استعفایم نه بی میلی به کار زیاد (80 ساعت در هفته و شاید هم بیشتر) بود، نه بی­ علاقگی به همکارانم (هرچند واقعاً دیگر علاقه ­ای به آنان نداشتم!) و نه حتی بی­ میلی به کاری که انجام می­دادم؛ بلکه به این دلیل استعفا دادم که فهمیدم بازار بورس، وال­ استریت، و مخصوصاً صندوق سرمایه ­گذاری­ ای که در آن فعالیت می­کردم، پر شده بود از حقه­ بازی و نفرت؛ و من دیگر نمی­توانستم این جو را تحمل کنم و جزئی از این مجموعه باشم (این موضوع مثل یک پتک بر سرم می­خورد و دیوانه­ وار اذیتم می­کرد). او مقاله­ اش را با این جمله به پایان رساند: تا به حال تمام تلاشم را کرده­ ام تا بفهمم چگونه می­توان با بهترین راه اخلاقی ممکن به مردم در زمینه سرمایه­ گذاری کمک رساند. صبر کن، کمی تأمل. یعنی می­گویید جس فلدر شرکت سرمایه­ گذاری چند میلیارد دلاری دارای رتبه “B” را که خودش تأسیس کرده بود، به خاطر رعایت اخلاق، صداقت و داشتن عذاب وجدان رها کرد؟ آری، نجابت، کمترین چیزی است که در این باره می­توان گفت! پس از استعفا، سرپرستی شرکت او را به شخص دیگری واگذار کردند. شرکت سرمایه­ گذاری، پس از گذشت کمتر از یک دهه، با سرپرستی اشخاص دیگر با انبوهی از مشکلات حقوقی، افول شدیدی کرد. عجب داستان دیوانه­ کننده­ای! بعد از خواندن مقاله وال­ استریت ژورنال، به سراغ او رفتم، با این هدف که ببینم آیا تمایل دارد تجریبات و دانشش را با من به اشتراک بگذارد. اگر چه به تمامی سؤالاتم پاسخ نداد، ولی این فرصت را در اختیارم گذاشت که هر ازگاهی ملاقاتی داشته باشیم تا بتوانم نظراتش را درموضوعات مختلف جویا شوم.

چه چیزی برای اولین بار توجه و علاقه شما را نسبت به بازار سهام جلب کرد؟

جس فلدروقتی 8 سالم بود، پدرم یک کامپیوتر شخصی برایم خرید که یک بازی شبیه­ ساز بورس به اسم «میلیونر» داشت. زمان زیادی طول نکشید که از بازی خسته شدم و کنارش گذاشتم، ولی با مضمون و مفاهیم بازارهای مالی آشنا شدم. به­ زودی معاملات مجازی را آغاز کردم. یک دفتر حسابداری داشتم که اواخر هر هفته اطلاعات قیمت را در آن به ­روزرسانی می­کردم. بالاخره سرمایه­ گذاری با یک حساب واقعی را شروع کردم و زمانی که در دانشکاه قبول شدم، فهمیدم این حوزه، همانی است که می­خواهم آینده کاری­ ام را در آن آغاز کنم.

چه روش یا استراتژی معاملاتی بود که شما آن را انجام دادید و در آن موفق نبودید؟

سخت است بگویم همه این روش­ها سبب شکست من شده­ اند.در آن زمان تلاش کردم روش­های مختلف را، که هرکدام مزیتی در فرایند کاری­ ام داشتند، تا جایی که ممکن است با هم ترکیب کنم. برخی در شرایط خاص بهتر از بقیه کار می­کردند. فکر می­کنم زمانی که به یکی از آنها بیشتر تکیه می­کردم، به دردسر می افتادم. اما الان سعی می­کنم تا زمانی که همه شرایط برای یک معامله موفق مهیا شود، صبر کنم و فقط تحت آن شرایط وارد معامله شوم. عمیقاً معتقدم چیزی که معامله گران بزرگ را از دیگر معامله­ گران متمایز می­کند، صبر و نظم خارق ­العاده آنهاست.

سبک یا قوانین معاملاتی چه شخص یا اشخاصی روی شما و سبک معاملاتی شما تاثیر گذاشت؟

زمانی که داشتم راجع به معامله­ گران و سرمایه­ گذاران بسیار موفق مطالعه می کردم، مراحل مختلفی را پشت­ سر گذاشتم و تجربه کردم. ابتدا سبک سرمایه گذاری بر پایه ارزش­گذاری متعلق به وارن بافت ( Warren Buffet) و بنیامین گراهام (Ben Graham) توجهم را جلب کرد. سپس علاقه شدیدی به سبک تکامل ­یافته وارن بافت که توسط چارلی مانگر (Charlie Munger) نوشته شده بود پیدا کردم. پس از آن، وارد حوزه تحلیل تکنیکال شدم و در نهایت، به سبک تحلیلی امواج الیوت و دی مارک DeMark روی آوردم. همچنین سبک معاملاتی آقای پاول تئودور جونز (Paul Tudor Jones) و سبک معاملاتی دنباله­ روی روند را نیز مطالعه کرده ­ام. بعدها مجذوب روش­ها و تاریخچه زندگی استن دراکن میلر ( Stan Druckenmiller) شدم. استن دراکن میلر احتمالاً موفق ­ترین مدیر شرکت های سرمایه ­گذاری در میان نسل­های مختلف است. من شیوه او را می­پسندم: “منتظر می­مانی موقعیت­های معاملاتی فوق­ العاده، که آدم را به هیجان می­آورد، ایجاد شوند و بعد تا جایی که می­توانی خرید می­کنی.”

بهترین تعریفی که از سبک معاملاتی خودتان می­کنید چیست؟

سبک معاملاتی من ترکیبی از تحلیل بنیادی، تحلیل رفتاری، تحلیل تکنیکال و تجزیه­ وتحلیل کلان اقتصاد است. اولین کسی که دیدم راجع به این سبک صحبت کرده است، تاد هریسون (Todd Harison) بود. در حالت ایده ال، من دنبال سهم ­هایی هستم که خیلی ارزان و منفورند. دنبال سهم ارزانم، زیرا قیمت (پولی که برای خرید پرداخت می­شود) نرخ بازده سرمایه را تعیین می­کند. هرچه چیزی را ارزان­تر بخریم، نرخ بازده مان می­تواند بالاتر رود؛ و به این دلیل دنبال سهم ­های منفور در بازار هستم که هرچقدر سهمی منفورتر باشد، احتمالاً میزان تقاضای باقیمانده برای کاهش قیمت در آن کمتر است. وقتی سهمی به طور گسترده مورد نفرت بازار قرار بگیرد، به این مفهوم است که هرکه می­خواسته سهم را بفروشد، تاکنون فروخته است و دیگر فروشنده­ ای وجود ندارد. هر زمان سهمی را پیدا کردم که این دو شرط را داشت، با استفاده از تحلیل تکنیکال، به دنبال سیگنال­های تغییر روند نزولی به صعودی می­گردم. سپس منتظر پایان مومنتوم ­های نزولی در تایم­ فریم­های مختلف می­مانم. برای فروش ( short)، همه این موارد، به ­طور معکوس، صدق می­کند.

به نظر شما چه چیزی معامله ­گران بزرگ را از بقیه مجزا می­کند؟

معامله­ گران بزرگ میل دارند سریع­تر از توده مردم حرکت کنند و با دیگران متفاوت باشند. نه­ تنها در این مورد، بلکه در زمینه­ های دیگر نیز این گونه عمل می­کنند. نباید گفته شود پول با همراهی با توده بدست نمی­ آید، چون اغلب اوقات این تنها راهی است که افراد زیادی با آن به پول دست می­یابند؛ بلکه باید گفت پول با دنباله­ روی از توده مردم کسب نمی­شود. آنها (معامله­ گران بزرگ) ایده­ هایشان را شکل می­دهند و با اعتماد به­ نفس، بدون توجه به نظرات کوتاه ­مدت، آنها را عملی می­کنند.

چه مطلبی می­توانید راجع به رویکردتان در مدیریت ریسک به خوانندگان ما بگویید؟

تقریباً بیشتر مواقع به میل خودم و بر اساس شخصیتم خرید و فروش انجام می­دهم. به ­ندرت خودم را در معرض ریسک­های عمومی بازار قرار می­دهم. از این گذشته، سعی می­کنم از حد ضرر قیمتی استفاده نکنم. ترجیح میدهم به­ جای استفاده از حد ضررهای بزرگ قیمتی، از حد زیان بنیادی و زمانی استفاده کنم. هر زمان سناریوی تحلیلی ­ام از اعتبار افتاد، یا اگر معامله در زمان مورد انتظار به بار ننشست، از آن خارج می­شوم.

چه کتاب ها و وبسایت ها و منابع دیگری برای معامله گرانی که قصد افزایش دانش خود را دارند پیشنهاد می کنید؟

من تقریبا سالی یک بار کتاب جادوگران بازار (Market Wizards) را مطالعه می­کنم؛ گزارش سهامداری سالانه وارن بافت (Warren Buffet’s shareholder letters) نیز یکی از منابع بسیار ارزشمند برای فهم بازار و کسب ­و کار است؛ کتاب خاطرات یک اپراتور سهام ،(Reminiscences Of A Stock Operator) و همچنین بیوگرافی جس لیورمور (Jess Livermore) هر دو عالی و استثنایی هستند؛ به ­علاوه، ازنظر من توییتر (شبکه اجتماعی) نیز ابزاری خارق­العاده، به­خصوص برای دسترسی به اخبار، و البته به اشتراک گذاشتن ایده­ها با دیگر معامله­ گران و آموختن از اجتماع پرپتانسیل معامله­ گران است. این، برای من بسیار ارزشمند است.

در رابطه با حجم معاملات چه توصیه ­ای به خوانندگان دارید؟

حجم معاملات باید با اعتماد به موقعیت معاملاتی، و میزان مهارت و نظم کاری­تان همسو باشد و متناسب با آنها تعیین شود. تنها زمانی حجم معاملات را زیاد کنید که با داشتن اعتماد به موقعیت معاملاتی و میزان مهارت و نظم کاری، بتوانید به ­طور مؤثر معامله انجام دهید. نکته حساس اینجاست که اعتماد بیش از حد، در بازارهای مالی نابودکننده است، چه اعتماد به ایده، چه اعتماد به توانایی­ ها. اینجا اهمیت اعتماد داشتن به دانش و مهارت، خود را نشان می دهد. به همین علت است که اکثر معامله­ گران موفق، به­ جای اثبات یک ایده، بیشتر وقتشان را صرف این می­کنند که بفهمند کجا ممکن است در اجرای آن به اشتباه بیفتند.

خب، حالا که به یک معامله­ گر موفق در بازار تبدیل شده ­اید، چه اقداماتی را برای ارتقای مهارتتان انجام می­دهید؟

من تا ابد دانش ­آموز این عرصه هستم. به­ هیچ­ وجه نمی­توانم تصور کنم روزی به نقطه ­ای برسم که حس کنم آن­قدر که می­توانستم یاد گرفته­ام و باید متوقف شوم. غالباً برایم هیجان­ آور است که با مفهوم و تاکتیک تازه ­ای آشنا شوم. من مدام می­توانم مهارت­هایم را بهبود دهم. این فرایندی پایان­ ناپذیر است.

آیا عادت، روش و یا شیوه ­ای دارید که ازنظر بقیه نامتعارف باشد؟

به نظرم بزرگ­ترین بی منطقی در بازار این است که گفته می­شود شما باید فقط یک استراتژی و یا سبک معاملاتی را انتخاب کنید و به کار ببرید: یا معامله­ گر بنیادی باشید یا تکنیکال؛ یا دنباله­ رو روند باشید یا به دنبال نقاط بازگشتی. من نمی­توانم این مطالب را بپذیرم. درحقیقت، به نظرم بزرگ­ترین اشتباهی که یک معامله­ گر می­تواند انجام دهد این است که یک سبک معاملاتی را انتخاب کند و بقیه را کنار بگذارد. وقتی سبک­های معاملاتی مختلف را کنار هم می­گذارید، همیشه نتیجه بهتری می­گیرید.

چه توصیه هایی می کنید به کسانی که به تازگی میخواهند وارد عرصه معامله گری شوند و چه دستور العملی برای انان دارید؟

ابتدا پیشنهاد می­کنم سبک­های معاملاتی مختلف را مطالعه کنند و درباره اشخاصی که این سبک­های معاملاتی را اجرا کرده ­اند مطلب بخوانند؛ و در نهایت، سبک یا موضوعاتی را بیابند که واقعاً مجذوبشان کرده است. وقتی چنین چیزی را یافتید، در مسیر موفقیت در معامله ­گری قرار گرفته­ اید. از یاد نبرید که در نهایت باید سبک مخصوص خودتان را پیدا کنید. (فراچارت: او دقیقا به بزرگترین حقیقت در معامله گری اشاره کرده) تنها کاری که نیاز است انجام دهید این است که سبک معاملاتی­ ای را که با آن ارتباط برقرار نمی­کنید و نمی­توانید با آن خو بگیرید رها کنید و تلاش نکنید آن را یاد بگیرید. هرچه می­توانید، بیشتر راجع به چیزهایی که واقعاً برایتان جذاب است یاد بگیرید؛ پس از آن، بی­ شک به نسخه شخصی خودتان، سبک معاملاتی منحصربه فرد شما، دست پیدا خواهید کرد.

مقالات مرتبط

آخرین مقالات

    بایگانی‌ها
    5 / 0

    FT ADX Color Candles اندیکاتور MT5

    معرفی و دانلود اندیکاتور کاربردی FT ADX Color Candles اندیکاتور کاربردی FT ADX Color Candles زمانی که نیاز دارید به طور همزمان به چندین مورد نگاه کنید، معامله می تواند بسیار خسته کننده باشد. اندیکاتور کاربردی FT ADX Color Candles قالب شمع ها، ساپورت ها، مقاومت ها، برنامه ها، اخبار و اندیکاتورها. هدف این ابزار […]

    بایگانی‌ها
    5 / 0

    VIP simple training system اکسپرت MT5

    معرفی و دانلود اکسپرت کاربردی VIP simple training system VIP simple training system اکسپرت برخی از اندیکاتورها را رصد می کند و تحت یک شرایط (یا شرایط) خاص، بسته به شرایط، درخواست تجارت (فروش یا خرید) می دهد. معرفی اکسپرت کاربردی VIP simple training system استراتژی: ما از شاخص میانگین متحرک با دوره 8 استفاده […]

    بایگانی‌ها
    5 / 0

    Simple Sensitive Stochastic Scalper اکسپرت MT5

    معرفی اکسپرت کاربردی Simple Sensitive Stochastic Scalper اکسپرت کاربردی Simple Sensitive Stochastic Scalper این سیستم دارای تعدادی متغیر است و در این مورد سادگی آن کلید موفقیت آن است. معرفی اکسپرت Simple Sensitive Stochastic Scalper سیستم به دنبال «شکاف‌های» مختلف به‌عنوان شکست‌های ورود به بازار می‌گردد و سپس آنها را از طریق تجزیه و تحلیل […]