دانشکده آموزشی بازار بورس و فارکس
tabliq side logo

احیای توافقات برجام مستلزم چیست؟

اخبار متفرقه
5 / 0
به این مقاله امتیاز دهید.

موانع احیای توافقات برجام همواره فنی نبوده بلکه سیاسی بوده است.جو بایدن توانایی تغییر مسیر و احیای توافقات برجام را دارد اما این عمل برای شخص محتاطی مثلاو بسیار ریسکی است و او باید انعطاف پذیری بیشتری در این مسیر از خود نشان دهد . دنیل لاریسون، تحلیل‌گر مسائل سیاسی بین‌الملل با انتشار یاداشتی در […]

موانع احیای توافقات برجام همواره فنی نبوده بلکه سیاسی بوده است.جو بایدن توانایی تغییر مسیر و احیای توافقات برجام را دارد اما این عمل برای شخص محتاطی مثلاو بسیار ریسکی است و او باید انعطاف پذیری بیشتری در این مسیر از خود نشان دهد .

دنیل لاریسون، تحلیل‌گر مسائل سیاسی بین‌الملل با انتشار یاداشتی در پایگاه تحلیلی رسپانسیبل استیت‌کرفت با عنوان «با شکست دور دیگری از مذاکرات، به نظر می‌رسد  توافق هسته‌ای ایران در حال از بین رفتن است» استدلال کرده علی‌رغم قرص های سمی سیاسی که مخالفان برجام برای جلوگیری از ورود دوباره به این توافق و احیای توافقات برجام کاشته‌اند، دولت بایدن می‌تواند آن‌ها را کنار بگذارد.

مذاکرات فشرده کوتاه با هدف نجات مذاکرات هسته‌ای طی هفته قبل پس از تنها دو روز بدون پیشرفت در شکستن بن‌بست بین امریکا و ایران به اتمام رسید. این مذاکرات با میانجی‌گری اتحادیه اروپا و میزبانی قطر در دوحه، تلاشی برای حرکت به سوی احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک بود که اکنون آینده آن بیش از همیشه تیره و تار به نظر می رسد .

هیئت‌های آمریکایی و ایرانی نسبت به کوتاه آمدن از مواضع خود که در شش ماه قبل سخت‌تر شده و مذاکرات را به بن‌بست کشیده‌، خودداری کردند. مثل دورهای قبلی مذاکرات، این گفتگوها به صورت غیرمستقیم بود، چرا که پس از تصمیم ترامپ در سال 2018 برای خروج از توافق، آمریکا هم‌چنان از طرف‌های برجام محسوب نمی‌شود.شکست در حصول هر گونه پیشرفتی در دور اخیر، حل‌وفصل اختلافات بارز در جلسات آینده را سخت تر خواهد کرد -با این فرض این‌که مذاکرات دیگری در کار باشد. انتظارات از این دور بسیار اندک بود و در دورهای پیش رو که مذاکره‌کنندگان با هم ملاقات کنند، از این هم کم‌تر خواهد بود.

احیای توافقات برجام مستلزم چیست؟
احیای توافقات برجام توسط جو بایدن

دلایل سیاسی داخلی برای عدم تمایل بایدن نسبت به  حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، بسیار مانند دلایلی است که دولت رئیسی خود را مجبور به اصرار بر حذف آن می‌داند: هر دوی آن‌ها باید به تندروهایی حساب پس بدهند و از تسلیم خیلی راحت در مورد یک موضوع نمادین اجتناب کنند.

دولت ایران به‌طور نگران است که واشنگتن از تعهداتش عقب‌نشینی کند، اما هیچ چیز امریکا را ملزم به رعایت وضعیت طرف توافق نمی‌کند مگر نفع شخصی‌اش برای اجتناب از بحرانی دیگر. با توجه به اطمینان نسبت به این‌که یک دولت جمهوری‌خواه توافق را ملغی خواهد کرد، دولت ایران با این انتخاب غیرمطلوب مواجه است که شاید تنها دو سال از کاهش تحریم‌ها برخوردار شود.

مشکل اساسی طولانی شدن اقدامات امریکا و ایران برای بازگشت به پایبندی، از همان ابتدا روند مذاکرات را با مشکل مواجه کرد و دولت بایدن هرگز نپذیرفت که مسئولیت برداشتن اولین گام ها بر عهده امریکا باشد و این در حالی است که ابتدا آمریکا بود که مسئولیت شکستن این توافق را بر عهده دارد.

شکست در مذاکرات ماه گذشته دو طرف را از حصول نتیجه نا امید کرده است و به راحتی میتوان پیش بینی کرد که ارزش پول ملی برای بار چندم کاهش یابد!

همچنین بخوانید:

مقالات مرتبط

آخرین مقالات

    بایگانی‌ها
    5 / 0

    FT ADX Color Candles اندیکاتور MT5

    معرفی و دانلود اندیکاتور کاربردی FT ADX Color Candles اندیکاتور کاربردی FT ADX Color Candles زمانی که نیاز دارید به طور همزمان به چندین مورد نگاه کنید، معامله می تواند بسیار خسته کننده باشد. اندیکاتور کاربردی FT ADX Color Candles قالب شمع ها، ساپورت ها، مقاومت ها، برنامه ها، اخبار و اندیکاتورها. هدف این ابزار […]

    بایگانی‌ها
    5 / 0

    Tillson TMA T3 اندیکاتور MT5

    معرفی و دانلود اندیکاتور کاربردی Tillson TMA T3 اندیکاتور کاربردی Tillson TMA T3 این یک میانگین متحرک است که از EMA و DEMA در فرمول خود استفاده می کند و با بسط Binomial درجه 3 محاسبه می شود. معرفی اندیکاتور کاربردی Tillson TMA T3 1- سیگنال های اشتباهی که در سایر میانگین های متحرک (زیگ […]

    بایگانی‌ها
    5 / 0

    Ind5 InfoPad Information Panel اندیکاتور

    معرفی و دانلود اندیکاتور Ind5 InfoPad Information Panel اندیکاتور Ind5 InfoPad Information Panel یک پنل اطلاعاتی است که اطلاعات مربوط به جفت ارز انتخاب شده را در ترمینال MetaTrader 5 ایجاد می کند. معرفی اندیکاتور Ind5 InfoPad Information Panel این نشانگر 5 عملکرد دارد: اطلاعات اصلی و اصلی را در نماد انتخاب شده نشان می […]